Gyakran ismételt kérdések:

Az alábbiakban felsoroljuk azokat a kérdéseket, melyeket ügyfeleink a leggyakrabban tesznek fel. A listát folyamatosan bővítjük azokkal a kérdésekkel, melyek ritkábban merülnek fel.


Általános kérdések adatmentés előtt:

Merevlemez hibát írt ki a számítógép, el sem indul, nem látszik a merelemez/meghajtó, mit tegyek?

A legfontosabb, hogy ilyen esetben elkerülje a további adatveszteséget. A számítógépet ne használja tovább, kapcsolja ki. Keressen fel egy kifejezetten erre a problémára szakosodott adatmentő céget. Semmiképpen ne kísérelje meg önmaga az adatmentést, azzal ugyanis gyakran visszafordíthatatlan adatveszteséget is okozhat.

Vállalnak helyszíni kiszállást/adatmentést?

Az adatmentés a helyszínen soha nem végezhető el még akkor sem, ha az adathordozót az adatmentéshez nem kell megbontani. Az adatmentéshez speciális felszerelésekre van szükségünk, amelyek csak a laboratóriumunkban találhatóak.

Előzetes (gyors) bevizsgálás során mit állapítanak meg?

Az eszköz előzetes bevizsgálása során - melynek része az ügyfél kikérdezése is - megállapítjuk, hogy az adathordozót milyen módszerrel (megbontás nélküli vagy megbontásos) lehet lementeni. Az előzetes bevizsgálás díjtalan!

Azt mondják, fizikai hibás a diskem. Nem ejtettem le. Hogyan lehetséges ez?

A fizikai meghibásodáshoz nem szükségszerűen kell fizikai behatásnak érnie a disket. Akár egy gyári hiba, de a használat során bekövetkező melegedés/lehűlés illetve egy elöregedett adathordozó felület is okozhat ilyen sérülésket.

Az elmúlt néhány hétben/hónapban egy kicsit esett a disk, de azóta használtam minden gond nélkül. Miért most romlott el?

Ilyen esetben elképzelhető, hogy csak a szerencsének köszönhetjük, hogy még eddig működött a merevlemez. Az esés következtében olyan sérülések keletkezhettek a disk belsejében, ami az idő előrehaladtával és a további használat miatt csak súlyosbodtak, ez vezethetett feltehetően a merevlemez halálához. Nagyon fontos, hogy bármilyen kis esés után az adathordozót továbbiakban használni nem, vagy csak különös figyelemmel szabad, a rajta tárolt adatok biztonsági másolatáról gondoskodni kell. Persze a biztonsági másolatnak minden esetben, még tökéletesen hiba nélkül működő merevleme esetén is kell lennie.

A merevlemezem csak elektronika hibás, az nem fizikai probléma. Vagy mégis?

A merevlemez elektronika hibája mechanikai hibának számít. Ez a fajta probléma sajnos a legtöbb esetben együtt jár az olvasófej meghibásodásával is, aminek következtében az adathordozóról csak az eszköz megbontásával lehetséges adatot visszaállítani.

Az adatmentéshez az egész gépemre lesz szükség vagy csak a merevlemezre?

Az adatmentéshez - kivétel RAID kötetek - elegendő, ha csak az adathordozót juttatja el hozzánk. Amennyiben nem tudja szakszerűen eltávolítani azt a számítógépről, akkor juttassa el hozzánk a teljes számítógépet, kollégáink díjmentesen kiszerelik az adathordozót. (Kivételt képeznek garanciális eszközök, illetve egyes ragasztott Apple termékek, melyekből csak a garanciális szakszervíz távolíthatja el/tudja eltávolítani az adathordozót. Ezen eszközök esetében a szervizek dijszabása a mérvadó.) Asztali gépek, notebookok esetén az adatmentéssel egyidőben/alatt az eszköz díjmentes bevizsgálását illetve igény szerint javítását is el tudjuk végezni. RAID kötetek esetén az adatmentés megkönnyítése illetve az adatmentés sikerességét tekintve a nagyobb esély miatt célszerű, ha - lehetőleg az eredeti állapot megőrzésével (sorrend) - az adathordozókat tartalmazó eszközt is elhozza hozzánk.



Kérdések megbontás nélküli adatmentés alatt:

Mennyi időt vesz igénybe a megbontás nélküli adatmentés?

Általában 3-5 munkanapot, de bonyolultabb összetettebb eseteknél ez hosszabb, esetenként jóval hosszabb is lehet. Lehetősége van felár ellenében sürgősséget kérni. Ebben az esetben az adatmentést a lehető legrövidebb időn belül megkezdjük, és mindaddig folyamatosan végezzük, amíg az el nem készül vagy sikertelenül nem zárul. Garantált elkészítési időt azonban ebben az esetben sem tudunk megadni, de törekszünk arra, hogy (ahogy ez a legtöbb esetben meg is valósul) az adatmentés 1-2 munkanapnál tovább ne tartson.

Az adatmentés akár korlátlan ideig is eltarthat, nincs semmilyen felső időkorlát?

Amennyiben Ön nem határoz meg egy legkésőbbi időpontot az adatok átvételére, úgy az adatmentést mindaddig végezzük amíg az sikerrel nem zárul vagy már további esély nincs az adatok lementésére. Amennyiben meghatározott egy határidőt annak elérésekor az adatmentést leállítjuk, és mint sikertelen adatmentést kezeljük.

Az adatmentés árába beletartozik az az adathordozó, amin elviszem az adatokat?

Nem, erről az adathordozóról alapvetően Önnek kell gondoskodnia. Amennyiben azonban nem tud, vagy nincs Önnek ilyen adathordozója vásárolhat is tőlünk vagy kaució megfizetése mellett mi is tudunk Önnek "bérbe" adni. A bérleti díj az 1. munkanapra díjtalan, azt követően minden megkezdett munkanap bruttó 500Ft.



Kérdések megbontásos adatmentés előtt:

Foglalkoznak merevlemezek javításával?

Merevlemezek javításával sem mi sem más cégek nem foglalkoznak. A javítás - mindazonáltal, hogy tartós használat szempontjából lehetetlen - költségesebb, mint maga egy új merevlemez. Valójában pedig igen, végzünk merevlemezek javítását, ugyanis maga a megbontásos adatmentés nem szól másról, mint hogy a sérült merevlemezt időlegesen újra működőképessé tegyük azaz megjavítsuk. Javítás után az adatok lementésre kerülnek a már működő eszközről. Az adatmentést követően azonban ezek az eszközök már nem használhatóak, nagy valószínűséggel a hazavezető utat sem bírnák ki.

Mennyi ideig tart egy bevizsgálás?

Általában 3-5 munkanap, de bonyolultabb esetekben illetve alkatrészhiány esetén - már amennyiben szükséges alkatrész a mentéshez - ez tovább ritkán jóval tovább is eltarthat. Igyekszünk azonban mindent megtenni, hogy a lehető leggyorsabban elkészítsük a bevizsgálást.

Hogyan tájékozódhatok a bevizsgálás eredménye felől?

A bevizsgálás végeztével felvesszük Önnel a kapcsolatot telefonon vagy, amennyiben ez nem lehetséges, e-mailt küldünk. Természetesen érdeklődhet kollégáinknál is munkaidőben a megadott elérhetőségeken.

Mit állapítanak meg a bevizsgálás alkalmával? Pontosan mire is fizetem ki a bevizsgálás összegét?

Bevizsgálás alkalmával - az adathordozó laboratóriumi körülmények között tiszt térben történő megbontását követően - megállapítjuk annak hibáját/hibáit, meghatározzuk az adatmentéshez szükséges módszert valamint a szükséges alkatrészt/alkatrészeket. Ezek ismeretében pedig meghatározzuk a vállalási árat. A bevizsgálás eredményének ismeretében felhívjuk Önt, szóban tájékoztatjuk a bevizsgálás eredményéről, az adatmentés esélyeiről, áráról. Ezt követően az Ön által megadott e-mail címre elküldjük az ajánlatot. Természetesen a beszélgetés során (de akár a későbbiekben is) Ön kérdéseket tehet fel az adathotrozóval, adatmentéssel, ajánlattal kapcsolatban melyet igyekszünk megválaszolni.

Bevizsgálást követően megmondják, hogy menthetőek az adataim, vagy mely adataim menthetőek?

Bevizsgálás során sok mindent meg tudun állapítani, azt azonba sajnos mi sem (ahogyan más adatmentő céges sem), hogy az adatok menthetőek-e, illetve mely adatok menthetőek. Ehhez ugyanis el kell végezni az adatmentést (azaz ha időlegesen is de ) meg kell javítani a merevlemezt mely után az adatokat lementve lehetne csak biztosan kijelenteni, hogy mi az amit le lehet menteni. Ez pedig nem más mint maga az adatmentés. Valójában tehát mindaddig biztosan nem lehet kijelenteni egy bizonyos adatmennyiségről, hogy az menthető amig az ténylegesen le nincs mentve. Az adatmentés sikerességére tapasztalati úton megatározott esélyt azonban tudunk mondani.

Kiadott és általam elfogadott árajánlat után az adatmentés alatt változhat a vállalási ár?

Nem, még akkor sem, ha egyéb, a bevizsgálás során előre nem látható olyan esemény következik be vagy olyan körülmény merül fel mely többletköltséggel jár az adatmentést illetőleg. Az ilyen és ehhez hasonló többletköltségeket természetesen cégünk viseli, Önnek az adatmentés - amennyiben sikeresen zárul - az ajánlatban szereplő és elfogadott konstrukciónak megfelelő áron kerül kiszámlázásra.

Megmondják mitől ment tönkre a merevlemezem, mi történ(het)ett vele?

Az esetek legnagyobb részében ezt pontosan nem tudjuk kideríteni. Az adatmentés folyamata alatta a végkimenetel szempontjából már lényegtelen ez az információ (az adatmentés megkezdése előtt azonban a helyes módszer kiválasztásánál a felhasználó információi a tönkremenetel mikéntjéről sok esetben döntőek lehetnek) éppen ezért erre külön időt nem fordítunk. Lehetséges magyarázatokkal ellátjuk megrendelőinket de ezek nem tekinthetőek bizonyítottnak, így írásban sem tudjuk Őket adni.

Garanciális az eszközöm. A megbontással elvesztem a garanciát?

Az esetek többségében sajnos igen, már a bevizsgálás alkalmával. Amennyiben azonban engedélyt kap a forgalmazótól/szerviztől annak megbontására, úgy a garancia megmaradhat, ezt azonban minden esetben Önnek kell intéznie az adatmentés végeztével.

Megfizeti a merevlemez gyártója/forgalmazója az elveszett adataim visszaállításból keletkező káromat?

A merevlemez gyártók csak az eszközre és nem annak tartalmára vállalnak garanciát. Az adatok duplikálása (biztonsági mentés) az Ön feladata (lett volna). Ha jobban belegondol (más területen sem) egyetlen gyártó sem vállal garanciát az eszköz meghibásodásából bekövetkező károkra amennyiben az gondatlanságra vagy hanyagságra súlyos gyártási hibára nem vezethető vissza.



Kérdések megbontásos adatmentés alatt:

Megbontásos adatmentés megrendelése hogyan történik?

Az adatmentésre adott árajánlatot, melyet írásban is elküldün Önnek - el kell fogadnia és írásban visszajeleznie. A kiválasztott csomagnak megfelelő feltételekkel az adatmentés csak ezután kezdjük meg.

Normál/kedvezményes adatmentés esetén biztosan lementik az adataimat a vállalt 10 munkanapon belül?

Nem, és ezt nem is vállaltuk! Bár az adatementés várható ideje normál és kedvezményes konstrukcióban 5-10 munkanap, az adatmentések egy részénél azonban ennél több időre, esetenként jóval több időre is szükség van! Ez persze nem azt jelenti, hogy nekönk korlátlan időnk van lementeni az adatokat. Ön minden esetben meghatározhat egy - az adott konstrukcióval össze nem egyeztethetetlen - legkésőbbi dátumot ameddig az adatmentést folytathatjuk. Ha erre a dátumra sem sikerül elkészíteni az adatmentést akkor azt leáálítjuk és mint sikretelen adatmentést kezeljük.

Kedvezményes konstrukcióban sikertelen adatmentés esetén az alkatrész összegét nem kapom vissza?

Nem, hiszen ezen konstrukciónak pont ez a lényege. Amennyiben nem szeretné kockáztatni az alkatrész összegét úgy válassza a normál adatmentési folyamatot.

Gazdaságos adatmentés esetén biztosan lementik az adataimat a vállalt 90 napon belül?

Nem, és ezt ebben az esetben sem vállaltuk! Bár az adatementés befejezése gazdaságos konstrukcióban valóban 90 nap, az adatmentések egy részénél azonban ennél itt is több időre lehet szükség. Gazdaásgos adatmetési konstrukcióban csak azt vállaljuk, hogy az adatmentést a megrendeléstől számított 90 napon belül megkezdjük. Ez persze nem azt jelenti, hogy az utolsó pillanatra hagyjuk, de adatmentés tekintetében magasabban terhelt időszakban előfordul, hogy a gazdaságos adatmentéseket a 90 napos ciklus végefelé (legkésőbb 75 nap után) kezdjük csak meg. Amennyiben egy viszonylag később kezdődött adatmentés előre nem látható körülmények miatt elhúzódik, úgy előfordulhat, hogy a 90 nap sem elegendő, így akár a 90 napnál hosszabb időre is szükség lehet. Ez persze nem azt jelenti, hogy nekünk gazdaságos konstrukcióban korlátlan időnk van lementeni az adatokat. Ön minden esetben meghatározhat egy - az adott konstrukcióval össze nem egyeztethetetlen, jelen esetben a megrendeéstől számított 90 napnál kisebb - legkésőbbi dátumot ameddig az adatmentést folytathatjuk. Ha erre a dátumra sem sikerül elkészíteni az adatmentést akkor azt leáálítjuk és mint sikretelen adatmentést kezeljük.

Gazdaságos konstrukcióban sikertelen adatmentés esetén az alkatrész összegét nem kapom vissza?

Nem, hiszen ezen konstrukciónak pont ez a lényege. Amennyiben nem szeretné kockáztatni az alkatrész összegét úgy válassza a normál adatmentési folyamatot.

Az egyes konstrukciók között van technikai különbség?

Nincs. Mindegyik konstrukcióban ugyanazzal a technológiával dolgozunk, csupán árban, időben illetve pénzügyi konstrukcióban van különbség az egyes adatmentési konstrukciók között.

Kockáztatom az adatmentést azzal, ha a lassabb de olcsóbb konstrukciót választom?

Alapvetően nem. Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy kisebb-nagyobb mértékben de magasabb kockázattal jár a lassabb adatmentés, akkor azt az árajánlat kiadásakor jelezzük. Minimális kockázat azonban természetesen minde esetben van, hiszen az anyag - így a merevlemez is - öregszik és az öregedés alapvetően mindíg rontja az esélyeket. Azonban rövid távon az ebből eredő kockázat igen kicsi.

Az adatmentés árába beletartozik az az adathordozó amin elviszem az adatokat?

Nem, erről az adathordozóról alapvetően Önnek kell gondoskodnia. Amennyiben azonban nem tud, vagy nincs Önnek ilyen adathordozója vásárolhat is tőlünk vagy kaució megfizetése mellett mi is tudunk Önnek "bérbe" adni. A bérleti díj az 1. munkanapra díjtalan, azt követően minden megkezdett munkanap bruttó 500Ft.



Kérdések adatmentés után:

Milyen adathordozón vihetem el az adataimat?

Lementett adatait elviheti egy Ön által behozott adathordozón, de vásárolhat is nálunk. Amennyiben igényli - kaució megfizetése mellett - bérelhető adathordozót biztosítunk Önnek. A bérleti díj 1 munkanapig díjmentes, azt követően bruttó 500Ft/munkanap.

Megbontás nélküli adatmentés esetén visszamásolják-e a lementett adatokat az eredeti adathordozóra?

Az eredeti adathordozóra nem - pontosabban csak az Ön külön kérésére - másoljuk vissza az adatokat. Az adatmentést követően ugyanis van reklamációra is lehetőség az adatok átvételét követően még 5 munkanapig. Amennyiben egy következő/kiegészítő adatmentésre lenne szükség, az előzetesen visszamásolt adatok az eredeti adathordozóra felülírást eredményeznek, így ebben az esetben már egy második, korrekciós mentésre nincs lehetőség. Amennyiben Ön mindenképpen kéri a lementett adatok eredeti adathordozóra történő visszamásolását a mindennemű reklamáció lehetőségéről automatikusan lemond.

A lementett adatoknak átadott adathordozón pótolhatatlan adataim vannak. Ugye ezek nem vesznek el?

Az adatmentére leadott eszközön, eszközökön (külső merevlemez, HDD, pendrive, laptop, stb.) lévő adatokra, operációs rendszer, ill. egyéb program,programok működésére garanciát nem vállalunk. Egy esetlegesen nálunk bekövetkező eszköz meghibásodás esetén (sajnos nincs kizárva az, hogy egy adathordozó nálunk ne menjen tönkre, ha az Önnél egyébként is tönkrement volna.) Kérünk tehát mindenkit, hogy a lementett adathordozón semmiképpen ne legyen pótolhatatlan csak egyetlen példányban meglévő adat. Lehetőleg az így leadott adathordozó üres legyen.

Meddig őrzik meg a lementett adatokat?

A hibás adathordozóról és a mentett adatokról biztonsági másolat készül, melyet átvételt követően 2 munkanapig ingyenesen megőrzünk, majd, ha a megrendelő másképp nem rendelkezik, illetve az adatmentéssel kapcsolatban ezen időtartam alatt kifogást nem emel, a két nap letelte után automatikusan törlünk. Ezt követően reklamációt már nem fogadunk el.

Mindenképpen megőrzik 2 munkanapig az adataimat? Azt szeretném, ha hamarabb/átvételkor törölnék.

Természetesen erre is van lehetősége. Ebben az esetben azonban a reklamációs idő is kisebb. Ha az azonnali törlést kérte, akkor reklamáció lehetőségéről automatikusan lemond.

Mikor és milyen módon egyenlíthető ki az adatmentés költsége? Utalással vagy kártyával rendezhetem-e?

Az adatmentést legkésőbb az adatok átvételekor ki kell egyenlítenie. Utólagos átutalásra nincs lehetősége, előre átutalásra azonban igen. Ebben az esetben a lementett adatokat csak az adatmentés ellenértékének számlánkra történő beérkezése után van módunkba átadni. Átutalási bizonylat ellenében sajnos nem. Kártyás fizetésre nincs lehetőség.

Alkudni lehet?

Nem. Árainkat a lehető legalacsonyabban határozzuk meg, melyen még megéri nekünk is az adatmentés. Megbontás nélküli adatmentés esetén fix árakkal dolgozunk, megbontásos adatmentés esetén az egyes konstrukciókat azért határoztuk meg, hogy amennyiben lehetősége van, választhatja a kedvezőbb árú konstrukciót.

Vállalnak garanciát az adatmentésre?

Természetesen igen. Amennyiben az adatok megőrzésének időtartama alatt reklamációját jelzi felénk, egy újabb kísérlettel, esetlegesen egy másik módszerrel megkíséreljük visszaállítani elveszett adatait. Amennyiben az adatmentés ezt követően is csak részben sikeres vagy sikertelen, úgy az adatmentésre kifizetett összeg részben vagy akár teljes egészében visszafizetésre kerül.

,- (1)-